Czy olej roślinny szkodzi zdrowiu?

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób interesuje się zbilansowaną dietą i zdrowym trybem życia. Jednak większość z nich nie ma wykształcenia dietetycznego, a podejmując decyzje zakupowe, kieruje się zaleceniami podanymi w plotkarskich magazynach, na przeróżnych forach internetowych czy po prostu reklamami produktów. Dlatego też często powtarzają one mity krążące o żywieniu, przez które zamiast odpowiednio bilansować swoją dietę, tylko ją pogarszają. Jednym z nich jest ten, mówiący, że olej roślinny szkodzi zdrowiu.

Czy olej roślinny szkodzi zdrowiu?

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób interesuje się zbilansowaną dietą i zdrowym trybem życia. Jednak większość z nich nie ma wykształcenia dietetycznego, a podejmując decyzje zakupowe, kieruje się zaleceniami podanymi w plotkarskich magazynach, na przeróżnych forach internetowych czy po prostu reklamami produktów. Dlatego też często powtarzają one mity krążące o żywieniu, przez które zamiast odpowiednio bilansować swoją dietę, tylko ją pogarszają. Jednym z nich jest ten, mówiący, że olej roślinny szkodzi zdrowiu.

Tłuszcze w diecie

Osoby będące na diecie często powtarzają, że nie mogą spożywać tłuszczu. Nie jest to prawdą. Nawet przy diecie niskokalorycznej około 20% energii powinno pochodzić właśnie z tłuszczu, który jest niezbędny naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Olej dostarcza nam on nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin A, D, E i K. Należy ograniczać spożywanie tłuszczów zwierzęcych, a umiarkowane spożywanie olejów roślinnych jest wręcz wskazane! Nieprawdą jest również to, że olej roślinny źle wpływa na stan cholesterolu. Cholesterol występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Rodzaje olejów

W ostatnich latach dużo mówiło się o prozdrowotnych właściwościach olejów nierafinowanych. Prawdą jest jednak to, że to właśnie olej rafinowany, dzięki procesowi rafinacji, oczyszczony jest ze szkodliwych dla człowieka rakotwórczych substancji. Dlatego zalecany jest osobom z alergiami, można też komfortowo smażyć na nim potrawy, ponieważ ma wysoką temperaturę dymienia. Olej rafinowany nie jełczeje do tego tak szybko, jak nierafinowany. Wśród olejów roślinnych wychwalany jakiś czas temu był olej kokosowy, który rzekomo miał zbawienny wpływ na cały organizm. To nieprawda: składa się on w dużej mierze ze szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, których powinniśmy unikać. Podobnie jest z olejem palmowym. Dlatego lepiej pozostać przy rodzimych olejach rzepakowych i słonecznikowych, które zapobiegają rozwojowi m.in. chorób sercowo-naczyniowych, wpierają produkcję hormonów i budowę błon komórkowych.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.